Tko je bio Edward Bernays

Edward Bernays

Edward Louis Bernays (1891. – 1995.) bio je austrijsko-američki pionir struke odnosa s javnošću, a među istaknutim svjetskim teoretičarima i praktičarima odnosa s javnošću smatra se ocem odnosa s javnošću. Kombinirao je ideje Gustava Le Bona i Wilfreda Trottera glede psihologije mase, pritom koristeći psihoanalitičke ideje svog ujaka, slavnog Sigmunda Freuda. Imenovan među 100 najutjecajnijih Amerikanaca 20. stoljeća prema magazinu Life, Bernays je, bez dvojbe, jedan od začetnika modernih odnosa s javnošću kakve poznajemo, proučavamo i kakvima se bavimo u 21. stoljeću. Bernays je 1923. godine postao autor prve knjige na svijetu posvećene odnosima s javnošću, "Kristaliziranje javnoga mnijenja" (Crystallizing Public Opinion), a iste godine uspostavio je prvu katedru za odnose s javnošću na Sveučilištu u New Yorku.

Tijekom radnog vijeka bio je aktivan i u praksi pa je tako savjetovao čitav niz tvrtki, institucija i političara poput američkog predsjednika Calvina Coolidgea te tvrtke Procter & Gamble, American Tobacco Company, General Electric i mnoge druge. Bernays je napravio svojevrsnu revoluciju u razvoju odnosa s javnošću kombinirajući tada tradicionalne spoznaje tiskovne agenture s tehnologijama psihologije i sociologije, kreirajući tako ono što teoretičari danas nazivaju modernim odnosima s javnošću. Aktivno je koristio ideje psihoanalize u svrhu maksimiziranja komercijalnih učinaka, a s ciljem promicanja različitih usluga i proizvoda poput cigareta, sapuna i knjiga. Bernays je prvi praktičar na svijetu koji se, radeći u New Yorku, nazivao savjetnikom za odnose s javnošću jasno diferencirajući profesiju odnosa s javnošću od tada dominantnog oglašavanja.